Kalendarz
Harmonagrm
Galerie
Kontakt Konatkt
herb
Gmina
Gorzkowice
Logo tłumacza migowego
13 kwi2024

Autyzm po raz pierwszy został opisany przez Leo Kannera w 1943 roku. Grupę dzieci, którą nazwał autystycznymi opisał również Hans Asperger w 1944 roku. Kanner i Asperger pracowali niezależnie od siebie, ale obaj użyli tego samego słowa – autystyczny. Obaj opisali dzieci o specyficznym profilu trudności, które dotykają wszystkich sfer - społecznej, emocjonalnej i poznawczej. Możemy powiedzieć, że spektrum autyzmu to odmienny sposób rozwoju. 

Czy wiesz, że…

Spektrum autyzmu to nie choroba.

Osoby w spektrum mogą intelektualnie funkcjonować w normie, poniżej normy lub powyżej.

Osoby w spektrum mogą mieć dobre umiejętności techniczne, ścisłe, ale i artystyczne.

Osoby w spektrum mogą mieć duże lub małe potrzeby w zakresie kontaktu społecznego.

Osoby w spektrum mogą być bardzo empatyczne lub nie wykazywać się tą cechą.

Wiele osób w spektrum diagnozuje się także w wieku nastoletnim lub w dorosłości.

Akceptacja odmienności spostrzegania i doświadczania świata buduje społeczeństwo bardziej przyjazne i otwarte.

Summa summarum różnorodność to ważna i potrzebna cecha gatunku ludzkiego. Każdy z nas ma jakieś nietypowe zachowania. Jest to uwarunkowane czasem genetycznie, a czasem środowiskowo, czyli ze względu na miejsce, w jakim się wychowaliśmy. U osób ze spektrum autyzmu takie zachowania są dosyć charakterystyczne. Najczęściej powtarzające się to na przykład nadmierne przywiązanie do rutyny i nadmierna lub z drugiej strony niewielka wrażliwość na jakieś bodźce. Występują także trudności w komunikacji z innymi osobami, czasem ich wypowiedzi sprawiają wrażenie nieadekwatnych i niepasujących do tematu albo też unikają kontaktu wzrokowego. Osoby ze spektrum autyzmu odczuwają emocje czasem bardziej lub mniej intensywnie. Miewają trudności w odczytywaniu emocji u innych osób albo mogą nieprawidłowo zinterpretować, np. mimikę czy mowę ciała. Zdarza się, że nieprawidłowo interpretują ton wypowiedzi albo to, co idzie za tą wypowiedzią. Powinniśmy być może troszkę bardziej wrażliwi i bardziej wyrozumiali. Czasem nie wiemy nawet, że mamy takie osoby gdzieś w gronie znajomych. Oni nie mają obowiązku informowania innych o tym, że mają spektrum autyzmu. Pamiętajmy o tym, żeby być wrażliwym, cierpliwym i wyrozumiałym dla innych. To są takie podstawowe zasady, o których powinniśmy pamiętać w kontaktach z innymi, bo każdy z nas ma pewne trudności, z czymś może sobie nie radzić, a my o tym nie wiemy. Taki zestaw ogólnych zasad powinien pomóc nam porozumieć się z innymi.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu (ang. World Autism Awareness Day, WAAD) – święto obchodzone corocznie 2 kwietnia z inicjatywy Kataru w osobie Jej Wysokości Mozy, małżonki emira Hamada ibn Chalifa Al Saniego, popartej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z 18 grudnia 2007 (A/RES/62/139) i opublikowaną 21 stycznia 2008 roku.

12 kwietnia 2024 roku uczniowie i nauczyciele w naszej szkole obchodzili Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Wszystkie podjęte działania miały na celu pokazanie, w jaki sposób można pomóc w codziennych sytuacjach koleżance i koledze w spektrum autyzmu, propagowanie wiedzy o neuroróżnorodności, budowanie społecznej wrażliwości. W tym dniu w szkole panowała niezwykła atmosfera życzliwości, empatii i uśmiechu.  Apele tematyczne dla starszej i młodszej grupy wiekowej merytorycznie wprowadziły dzieci w prosty i przystępny sposób w tematykę autyzmu. Wystawa prezentująca znane osoby w spektrum, z różnych dziedzin życia, zaskoczyła wielu zwiedzających. Jest to dowód na to, że każdy może osiągnąć sukces. Mini performens polegający na stawianiu kropki na sercu z puzzli udowodnił, że każdy kto postawił kropkę jest inny, jak jego kropka. Ciekawą propozycją uczczenia dzisiejszego dnia było rozdanie każdej klasie przygotowanych własnoręcznie przez uczniów i nauczycieli niebieskich mydełek o zapachu bzu oraz niebieskich breloczków w kształcie połączonych puzzli. Breloczki zostały wydrukowane na drukarce 3D będącej na wyposażeniu naszej szkoły w ramach Laboratoriów Przyszłości.  Uczniowie naszej szkoły udali się również z misją edukacyjną dotyczącą spektrum autyzmu do Urzędu Gminy. Wójt pan Alojzy Włodarczyk z życzliwością poświęcił nam czas. Po krótkiej rozmowie uczniowie podarowali panu Wójtowi drobne upominki, symbole Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Dbanie o równe traktowanie wszystkich dzieci, poszanowanie i ochronę godności osobistej najmłodszych, brak dyskryminacji w życiu społecznym z jakiejkolwiek przyczyny, udzielanie dzieciom pomocy w zabezpieczaniu nauki to bardzo ważne sprawy dla pana Wójta.

Zachęcamy do obalenia mitów odnośnie autyzmu, informacje pod linkiem poniżej.

https://jim.org/7-mitow-o-autyzmie/

Ciekawą propozycję przeprowadzenia lekcji o autyzmie mamy dla nauczycieli, chętnie przyłączymy się do pracy! Link poniżej.

https://jim.org/lekcja-autyzm/

Bardzo dziękujemy naszym nauczycielom, kolegom i koleżankom za to, że nas serdecznie przyjęliście w nowej roli organizatorów. Serduszka nam biły mocno, ale było warto. Czujemy, że nie zawiedliśmy.

Dziękujemy pani Dyrektor Magdalenie Treścińskiej-Niemczyk, że dała nam zielone światło na niebieską szkołę.

Bez pedagoga specjalnego, nauczycieli wspomagających, nauczycieli prowadzących rewalidację i oczywiście bez koordynatora Laboratoriów Przyszłości nie byłoby dzisiejszego dnia. Jesteście super dziękujemy!

Uczniowie SP Gorzkowice

Wpisany przez: KP

Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia